Resultat
1. 2. 3. 4. 5.
1a. KONTAKT
Hälsning |
Avvisar kontakt med morrning och/eller bitförsök. | Undviker kontakt genom att dra sig undan. | Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan. | Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. | Överdrivet kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
1b. KONTAKT
Samarbete |
Följer inte med trots flera försök att locka.n Alt. provas inte i detta moment | Följer med motvilligt | Följer med, men är inte engagerad i testledaren. | Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren. | Följer med villigt, är överdrivet engagerad i testledaren, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
1c. KONTAKT
Hantering |
Avvisar med morrning och/eller bitförsök. | Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren. | Accepterar hantering. | Accepterar, svarar med kontaktbeteende. | Accepterar, svarar med överdrivet kontaktbeteende. |
2a. LEK 1
Leklust |
Leker inte. | Leker inte, men visar intresse. | Startar långsamt, blir aktiv, leker. | Startar snabbt, leker aktivt. | Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
2b. LEK 1
Gripande |
Griper inte. | Griper inte, nosar bara på föremålet. | Griper tveksamt eller med framtänderna. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
2c. LEK 1
Dragkamp |
Griper inte. | Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot. |
Griper, drar emot, men släpper och tar om.
Alt. tuggar. |
Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper. | Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker , alt. ruskar – även under den passiva delen – tills testledaren släpper. |
3a. FÖRFÖLJANDE 1:a | Startar inte. | Startar, men avbryter. | Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. | Startar med hög fart, målinriktad – bromsar in vid bytet. | Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3a. FÖRFÖLJANDE 2:a | Startar inte. | Startar, men avbryter. | Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. | Startar med hög fart, målinriktad – bromsar in vid bytet. | Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3a. GRIPANDE 1:a |
Nonchalerar föremålet.
Alt. springer inte fram. |
Griper inte, nosar på föremålet.. | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Griper direkt, släpper. | Griper direkt. Behåller föremålet. i minst 3 sek. |
3a. GRIPANDE 2:a |
Nonchalerar föremålet.
Alt. springer inte fram. |
Griper inte, nosar på föremålet.. | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Griper direkt, släpper. | Griper direkt. Behåller föremålet. i minst 3 sek. |
4. AKTIVITET | Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. | Är uppmärksam och lugn – står, sitter eller ligger. | Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. | Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand. |
Växlar snabbt aktiviteter under momentet.
Alt. oro under hela momentet. |
5a. AVST.LEK
Intresse |
Engageras inte av figuranten. | Kontroll, avbrott förekommer. | Intresserad. Följer figuranten utan avbrott. | Intresserad. Vill iväg, enstaka starförsök. | Mycket intresserad. Vill iväg, upprepade startförsök. |
5b. AVST.LEK
Hot/agg |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första del. | Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första och andra del. | Visar flera hotbeteenden under momentets första del. | Visar flera hotbeteenden under momentets första och andra del. |
5c. AVST.LEK Nyfikenhet | Går inte fram till figuranten. | Går fram när figuranten är aktiv på linjen | Går fram till den dolda men talande figuranten. | Går fram till figuranten med låg kropps-ställning och/eller med tidsfördröjning. | Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5d. AVST.LEK
Leklust |
Visar inget intresse. | Leker inte, men visar intresse. | Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot. | Griper. Drar emot, men kan släppa och ta om. | Griper direkt. Drar emot, släpper inte. |
5e. AVST.LEK
Samarbete |
Visar inget intresse. | Blir aktiv men avbryter. | Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. | Är aktiv med figuranten. Visar även intresse mot passiv figurant. | Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
6a. ÖVERRASKN.
Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
6b. ÖVERRASKN
Hot/agg |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden. | Visar flera hotbeteenden under längre tid. | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c. ÖVERRASKN
Nyfikenhet |
Går fram efter det att overallen lagts ner.
Alt. går inte fram. |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden. | Går fram till overallen när föraren står bredvid. | Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. | Går fram till overallen utan hjälp. |
6d. ÖVERRASKN Kvarstående rädsla | Ingen tempoförändring eller undanmanöver. | Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna. | Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e. ÖVERRASKN Kvarstående intresse | Visar inget intresse. | Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle | Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst 2 tillfällen. | Biter i eller leker med overallen. Intresset minskar efter hand. | Biter i eller leker med overallen vid 2 eller flera passager. |
7a. LJUDKÄNSL.
Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
7b.
LJUDKÄNSL Nyfikenhet |
Går inte fram. | Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden. | Går fram till skramlet när föraren står bredvid. | Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. | Går fram till skramlet utan hjälp. |
7c. LJUDKÄNSL
Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. | Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna. | Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSL
Kvarstående intresse |
Visar inget intresse. | Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid 1 tillfälle. | Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid minst 2 tillfällen. | Biter i eller leker med skramlet. Intresset minskar efter hand. | Biter eller leker med skramlet vid 2 eller flera passager. |
8a. SPÖKEN
Hot/agg |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden. | Visar flera hotbeteenden under längre tid. | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8b. SPÖKEN
kontroll |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse.
Alt. engagerar sig inte. |
Tittar mot spökena då och då. |
Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott.
Ex. halva sträckan båda spökena eller ett spöke hela sträckan . |
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena . Kortare avbrott. | Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8c. SPÖKEN
Rädsla |
Uppehåller sig framför eller bredvid föraren. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. | Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. | Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen, alt. flyr. |
8d. SPÖKEN
Nyfikenhet |
Går framtill fig. när föraren tagit av figurantens huvudbonad.
Alt. Går inte fram i tid. |
Går fram till fig. när föraren talar med fig och lockar på hunden. | Går fram till fig. när föraren står bredvid. | Går fram till fig. när föraren gått halva avståndet. | Går fram till fig. utan hjälp. |
8e. SPÖKEN
Kontakt |
Avvisar eller undviker kontaktförsök.
Alt. Går inte fram i tid. |
Accepterar kontakten från fig. utan att besvara den. | Besvarar kontakten från figuranten. | Tar själv kontakt med figuranten. | Intensivt kontaktbeteende mot figuranten. Kan ex. hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2
leklust |
Leker inte. | Leker inte, men visar intresse. | Startar långsamt, blir aktiv, leker. | Startar snabbt, leker aktivt. | Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
9b. LEK 2
gripande |
Griper inte. | Griper inte, nosar bara på föremålet. | Griper tveksamt eller med framtänderna. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
10. SKOTT | Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. | Avtagande kontroller under lek / passivitet. Därefter oberörd. | Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek / passivitet. | Avbryter lek eller passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek / passivitet. |
Berörd, rädd.
Alt. Vill lämna platsen, försöker fly. Alt. Föraren avstår skott. |